دوشنبه ؛ 26 شهريور 1403
18 مهر 1402 - 09:23

بحران در ارتش آمریکا

در گذشته ارتش آمریکا به این می‌بالید برای اصولی مبارزه می‌کند که به ادعای کاخ سفید برای حفظ انسانیت و عدالت در سطح جهان الزامی است، اما اکنون در طلیعه پاییز ۲۰۲۳ شکی باقی نمانده که اثری از انسانیت در اقدامات نیرو‌های نظامی که رسالت آمریکا و نه رسالت انسانی را نمایندگی کند، وجود ندارد.
کد خبر : 15235

پایگاه رهنما:

در یک زمانی ژنرال جورج مارشال، رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا در سال‌های بین جنگ جهانی اول و دوم، درباره اینکه هر سرباز باید برای چه چیزی بجنگد و هدفش چه باشد، گفته بود: «آنچه یک سرباز را شکل و کار او را قوام می‌دهد، مبارزه برای برقراری امنیت و عدالت است. وی باید روح و قلبش را نثار این راه سخت کند. در جریان مبارزات بزرگ همین عناصر است که یک سرباز و در گستره‌ای وسیع‌تر ارتش یک کشور پیروز می‌شود. آنجا که لشکری یک‌دست برای رهایی یافتن از شر بدخواهان دست به فداکاری‌های بزرگ می‌زند.»

ارتشی متلاشی شده از درون
از حرف‌های ژنرال مارشال مدت زیادی نگذشته بود که ورشکستگی رفتاری دولت آمریکا و شکستن آشکار اتحاد بین نظامیان اعزامی این کشور به جنگ ویتنام نشان داد ادعا‌های این نظامی پیر چیزی جز مشتی شعار «تاریخ مصرف گذشته» نبوده است. نظامیان آمریکایی حاضر در این نبرد نابرابر به‌سرعت دریافتند که اولاً مردم ویتنام خواسته‌ای جز استقلال و زندگی در آرامش ندارند و ثانیاً ارتش این کشور به این علت به روی نظامیان آمریکایی آتش گشوده که چاره‌ای جز این واکنش نداشته وگرنه خاک عزیزتر از جانش را به آمریکایی‌ها واگذار می‌کرد که بی‌گمان بزرگ‌ترین عنصر برهم زننده آرامش در سطح دنیا از زمان جنگ جهانی دوم بوده است. امروز که آمریکا ورشکستگی‌های رفتاری و شکست‌های نظامی دیگری را در کشور‌هایی مانند کوبا، نیکاراگوئه، ال‌سالوادور و البته عراق و افغانستان تجربه کرده، بیش از پیش ثابت شده که چیزی به نام روح و اصالت و خلوص در میان نظامیان آمریکا وجود خارجی ندارد و اگرچه این خصلت‌ها در گذشته هم وجود نداشت، ولی حالا وجهه فاقد آرمان ارتش آمریکا از هر زمان دیگری بیشتر شده است.
کافی است نحوه فرار خفت‌بار نظامیان آمریکایی از کابل، پایتخت افغانستان را که دو سال پیش روی داد و این کشور را مجدداً به طالبان سپرد، به یاد بیاورید که مدت‌ها نقل محافل بود. نظامیان آویزان شده به هواپیما‌های کوچک و هلیکوپتر‌های نظامی و همراهان افغانی‌شان که در زمان حضور ارتش متجاوز آمریکا در افغانستان با خیانت به کشورشان به آن‌ها خدمت می‌کردند، ماندگارترین خاطرات تلخ آن حضور و نشانگر فروپاشی درونی ماشین نظامی‌ای بود که آمریکا و متحدانش ادعای آهنین بودن آن را داشتند، اما به واقع از درون پوسیده و متلاشی شده است.

نظامیان فاقد هویت و اعتماد به نفس
نظامیان آمریکایی حالا از هر جهت فاقد هویت و اعتماد به‌نفس‌اند و به هر جا که گسیل می‌شوند، ابتدا از خود می‌پرسند آیا برای مبارزه با مردم کشوری که دولت آمریکا با انواع بهانه‌های واهی آن‌ها را به آنجا فرستاده است، دلیل کافی دارند؟ آن‌ها حتی وقتی با بهانه به‌ظاهر موجه مبارزه با داعش در خیابان‌های بغداد و بیابان‌های اطراف گشت زنی می‌کردند، هم توان غلبه نظامی بر تروریست‌های این سازمان جهنمی را نداشتند و هم با این اتهام درست مواجه بودند که داعش زاییده اعمال دولت خود آن‌ها بوده و درنتیجه هیچ کس مبارزه نه‌چندان جدی آن‌ها را با داعشی‌ها جدی نمی‌گیرد. یکی از نظامیان آمریکایی مستقر در بغداد در آن روز‌ها به «ایوینینگ استاندارد» روزنامه پرتیراژ چاپ لندن گفت: «من نمی‌دانم اینجا با چه کسانی می‌جنگم و این آدم‌ها برحق‌اند یا ناحق. اگر بجنگم آیا مرتکب جنایت نشده‌ام و چنانچه تیراندازی نکنم، آیا به کشورم خیانت نکرده‌ام؟ افکار من مغشوش و وجودم سرشار از تضاد است.»  

جوانانی که صلاحیت حضور در ارتش را ندارند
بیش از سه چهارم جوانان آمریکایی بین ۱۷ تا ۲۴ سال صلاحیت حضور در نیرو‌های مسلح این کشور را ندارند. در این میان، تمایل جوانان آمریکایی برای عضویت در ارتش هم، به‌طور چشمگیری کاهش یافته و ارتش برای استخدام نیروی موردنیاز خود، وارد رقابتی نفسگیر با شرکت‌های خصوصی شده است. روزنامه وال‌استریت ژورنال در مقاله‌ای نوشته بود: «شرایط به حدی بحرانی شده که حتی کهنه‌سربازان آمریکایی نیز علاقه‌ای ندارند که اعضای خانواده‌شان به ارتش بپیوندند.» بنا بر اعلام وزارت دفاع آمریکا، گذشته از عامل بی‌علاقگی، نداشتن صلاحیت به‌دلیل اضافه وزن، سوء مصرف مواد‌مخدر و الکل، مشکلات جسمانی، اختلالات روانی و فقدان حداقل تحصیلات از مهم‌ترین چالش‌های ارتش آمریکا برای استخدام نیروی جدید است.

در گزارش اخیر وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) آمده که ۱۳ درصد از جوانان آمریکایی به‌دلیل اضافه وزن رد صلاحیت می‌شوند. به‌گزارش سازمان مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری آمریکا ۳۹.۸ درصد از بزرگسالان ۲۰ تا ۳۹ سال آمریکایی به چاقی مفرط مبتلا هستند. این رقم در میان بزرگسالان ۴۰ تا ۵۹ سال ۴۴.۳ درصد اعلام شده است. بنا بر این گزارش، شیوع چاقی در آمریکا از ۳۰.۵ درصد در سال‌های ۱۹۹۹ تا ۲۰۰۰ به بیش از ۴۱.۹ درصد در سال‌های ۲۰۱۷ تا مارس ۲۰۲۰ رسیده است. بنا بر ارزیابی پنتاگون در ایالت ایلینوی، تقریباً یک نفر از هر ۳ جوان آمریکایی اضافه وزن دارد و به همین دلیل، واجد شرایط لازم برای حضور در نیرو‌های مسلح نیست. واشنگتن‌تایمز نیز پیشتر با اشاره به تهدید‌های امنیتی بحران اضافه‌وزن جوانان آمریکایی نوشته بود: «واقعیت این است که بیش از ۷۰ درصد جمعیت جوان آمریکا شرایط پیوستن به ارتش را ندارند. حتی بهترین هواپیماها، کشتی‌ها و تانک‌ها بدون نیروی انسانی قابل استفاده نیستند.»

نداشتن سلامت روانی
مشکلات و اختلالات روانی نیز یکی دیگر از عواملی است که باعث شده تا جوانان آمریکایی، واجد شرایط خدمت سربازی نباشند. در گزارش اخیر وزارت دفاع آمریکا آمده که ۴ درصد از جوانان متقاضی این کشور به‌دلیل اختلال روانی رد صلاحیت می‌شوند؛ فراتر از این، بنا بر آمار‌ها ۱۱.۵ درصد از جوانان آمریکایی یعنی بیش از ۲.۷ میلیون نفر، افسردگی شدید را تجربه می‌کنند. همچنین ۱۸ درصد از نوجوانان و ۲۳ درصد از بزرگسالان به بیماری روانی مبتلا هستند. علاوه بر این، نزدیک به نیمی از جوانان آمریکایی نگران سلامت روانی خود هستند و ۵۰ درصد از بزرگسالان ۱۸ تا ۲۴ ساله علائم اضطراب و افسردگی را گزارش کرده‌اند. آنچه وضعیت را برای کارشناسان آمریکایی نگران‌کننده کرده، این است که بیش از ۶۰ درصد از جوانان مبتلا به افسردگی هیچ‌گونه درمان و مشاوره دریافت نمی‌کنند.

سوء‌مصرف مواد‌مخدر و الکل
در گزارش پنتاگون همچنین عنوان شده است که ۸ درصد از جوانان آمریکایی به‌دلیل سوءمصرف مواد‌مخدر و الکل، واجد شرایط حضور در نیرو‌های مسلح نیستند. بنا بر آمار‌های اعلام شده، ۸.۳۳ درصد از نوجوانان ۱۲ تا ۱۷ ساله در سراسر آمریکا مواد‌مخدر، ازجمله ماری جوانا مصرف می‌کنند. همچنین بنا بر ارزیابی‌های صورت‌گرفته، بیش از یک میلیون و ۶۹۰ هزار جوان آمریکایی در رده سنی ۱۸ تا ۲۵ سال مصرف‌کننده موادمخدر هستند. علاوه بر این، ۲۸ میلیون و ۳۲۰ هزار آمریکایی ۱۲ سال یا بالاتر (یعنی چیزی معادل ۲۰.۴ درصد از جمعیت جوان آمریکا) دچار اختلال مصرف الکل هستند. مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری آمریکا اعلام‌کرده؛ ۲۲ درصد از مردان و ۱۷ درصد از زنان آمریکایی در سال گذشته از دارو‌های غیرقانونی استفاده کرده یا دچار سوءاستفاده از دارو‌های دارای مجوز هستند. بنا براین گزارش، ۲۱.۵ درصد از دانش‎آموزان کلاس دهم و ۳۲.۶ درصد از دانش‌آموزان کلاس دوازدهم مصرف مواد‌مخدر غیرقانونی را در سال گذشته تجربه کرده‌اند.

محمد مرادی

ارسال نظرات